Gaucho

Omdat een velomobiel niet handig is om mee te nemen op vakantie (behalve fietsend natuurlijk!) en omdat mijn gezin het leuker vindt als we samen fietsen dat ik ook de ongemakken van een open fiets onderga heb ik een tweede ligfiets voor toeren en vakanties. Op mijn Baron heb ik de nodige avonturen beleefd: vakanties in o.a. Denemarken, Duitsland, Tsjechië en niet te vergeten 3 keer omhoog (en omlaag) bij Alpe d’Huzes. De Baron kwam bij mij als een pure racefiets en zo heb ik hem ook tegen die berg opgetrapt. Door de jaren heen is hij steeds meer opgetuigd als werkpaard, om het harde leven van vakantiefiets te kunnen doorstaan.

De Baron is een lage racer, ongeveerd en met een klein voorwiel om alle imperfecties in het wegdek zoveel mogelijk aan de berijder door te geven. Snel maar spartaans.

Met het verstrijken van de jaren zijn mijn behoeftes wel wat veranderd. Ik ben op zoek gegaan naar een nieuwe fiets waarbij de nadruk veel meer ligt op de geschiktheid voor suboptimale rijomstandigheden en comfort. Het is een Nazca Gaucho geworden.

Gaucho versus Baron

Bij het proefritje bij Maia Mobiliteit in Dordrecht werd ik meteen vriendjes met deze fiets. Gert had er een staan met een zgn. aero stuur, nieuw voor mij maar ik vond het erg comfortabel. Ik had al wat andere fietsen geprobeerd. Deze stond op mijn shortlist èn bezorgde mij de grootste glimlach na het proefritje. Dus maar één besteld.

Voor betrouwbaarheid en onderhoudsgemak is de fiets uitgevoerd met een Rohloff naaf, dat is een versnellingsnaaf met 14 versnellingen waarmee een bereik van 525% beslagen wordt. Verder een naafdynamo in het voorwiel en een goede koplamp, hydraulische schijfremmen, 2×26″ wielen en vering op het achterwiel.

In de zomer mag hij zich in Denemarken gaan bewijzen.

Vers van de pers bij Maia op de stoep

Zaterdag heb ik hem vanuit Dordrecht teruggefietst. Het is een fiets met een heel ander karakter, qua balans, stuurkarakteristiek en comfort. Daar ga ik nog aan moeten wennen. Om er vóór onze Denemarken-vakantie mee vertrouwd te raken ga ik er tot die tijd veel woon-werk mee doen.

Onderweg nog even de obligatoire Regel 17 toegepast bij Kinderdijk.

Regel 17
Aero cockpit

En de baron? Die heeft nog een leven voor de boeg en gaat op zoek naar een nieuw baasje. Als je erin geïnteresseerd bent mag je hier een berichtje achterlaten.

4 gedachten over “Gaucho

      1. Het is echt een wereld van verschil met de Baron, moet er erg aan wennen. Ik ben er inmiddels achter dat je op zo’n hoge fiets ook echt kan omvallen, waar dat bij een Baron meer op omrollen neerkomt. Nu even de Gaucho gebruiken voor ww ipv de Strada, dan ben ik gewend als ik ermee op vakantie wil.

        Like

Plaats een reactie